The Rock Tour! - Cooper Pedy - Gawler (Adelaide) - Reisverslag uit Gawler, Australië van Anouk Nelis - WaarBenJij.nu The Rock Tour! - Cooper Pedy - Gawler (Adelaide) - Reisverslag uit Gawler, Australië van Anouk Nelis - WaarBenJij.nu

The Rock Tour! - Cooper Pedy - Gawler (Adelaide)

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 November 2013 | Australië, Gawler

Hallooo allemaal!
Jeetje dat is een tijd geleden dat ik mijn reisverslag online gezet heb. Het was weer even uitvogelen hoe het werkt haha. Helaas is mijn internet niet overal in Australië even goed om mijn verslag online te zetten en mijn couchsurf hosts hadden helaas geen wifi verbinding. Maaaar bij deze kunnen jullie je weer vermaken met mijn ervaringen in Australië.

Om precies 5:40uur stond onze tourguide Adam bij het hostel om iedereen die bij Toddy's sliep op te halen. Een meisje uit Duitsland, Victoria, die ik in noosa Bushcamp ontmoet heb had ook de tour voor vandaag geboekt met nog 2 andere duitse meiden, Laura en Friederike. De halve bus bestond uit duitsers haha.. De eerste 2,5uur tot aan de eerste stop lag zo goed als iedereen te slapen in de bus. Na de eerste pauze hebben we onszelf moeten voorstellen aan de hand van 10 vragen die Lena (duitse meisje wat ik heb leren kennen in de mega lange busreis van Cairns naar Alice Springs. Ze is samen met haar vriend Timo) op het raam had geschreven. Na het introductierondje mocht iedereen de ramen voltekenen met iets dat typerend is voor je eigen land. De volgende 2/2,5 uur waren dus ook zo om, waardoor we begin van de middag aan onze eerste wandeling van 3 uur konden beginnen in Kings Canyon. Super super gaaf! Ojaaa mama, alle meiden van de tour wilde mijn renschoenen wel lenen, ze vonden de kleuren helemaal geweldig haha. Gelukkig had niemand van hun dezelfde maat hihi. Ik was wel super blij met mijn nieuwe aankoop de dag ervoor, want ik weet niet of mijn enkel het gered zou hebben op mijn All Stars!!
Na de 3 uur wandeling, die ik zo nog eens zou kunnen doen, hebben we weer 1,5 uur in de bus gezeten op weg naar onze slaapplaats voor die avond. Het ligt afgelegen, ik heb het laatste half uur in de bus geen andere auto meer gezien, de toilet is afgrijselijk en we hebben niks anders dan een plaats om kampvuur te maken. Adam had het vuur aangemaakt en iedereen had zich om het kampvuur genesteld. Ik heb geholpen met 'koken' (lees: snijden van de groenten) en na een klein uurtje hebben we rijst met groenten gegeten. Iedereen was ontzettend moe, waardoor we onze swag (grote versie van slaapzak, maar niet zo groot als een tent) uitgerold hebben en Friederike en ik nog even met Adam gekletst hebben. Friederike en ik hadden (zoals de vrouw van the rock tour shop gezegd had) een hol gemaakt aan het einde van onze swags zodat er geen slangen konden komen, die houden daar namelijk niet van zei ze. Adam vond het grappig om, zonder dat wij het in de gaten hadden, een nep slang tussen onze swags in te leggen. Voordat we gingen slapen was ik opzoek naar mijn telefoon in en rondom mijn swag, omdat ik wist dat die ergens moest zijn. Ik schrok me helemaal rot toen ik iets roods onder mijn swag zag. Ik wist niet hoe snel ik de hulp van Friederike in moest schakelen om me te helpen deze slang weg te krijgen. Toen we er eindelijk achter waren dat het geen echte slang was heeft Friederike de slang naast Victoria haar swag gelegd. Daarna zijn we toch echt gaan proberen te slapen in de buitenlucht.

In slaap komen was niet erg makkelijk de eerste nacht in een swag. Ik heb lang naar de sterren gekeken en mijn oren gespitst bij elk geluidje dat ik dicht in de buurt hoorde, haha de schijterd. Uitslapen zit er in deze tour niet in. Om 5/half 6 moesten we uit bed komen. Ik lag nog in mijn swag toen ik Victoria hoorde roepen 'aaaaah a snake!!' Friederike en ik kwamen niet meer bij van het lachen en onze tourguide voelde zich natuurlijks super grappig, wat hij misschien ook wel een beetje was.
We zijn opnieuw de bus ingedoken voor de volgende wandeling. Bij sommige verhalen heeft Adam mensen nodig om iets voor te doen of in dit geval uit te beelden. Friederike en ik hebben 5 minuten met de handen tegen elkaar in de lucht gestaan om iets uit te beelden, maar om eerlijk te zijn weet ik al niet meer precies wat haha. Ik was zo geconcentreerd om mijn handen in de lucht te houden dat ik niet zo goed geluisterd heb. De rest van de wandeling was weer super! Voor wandelliefhebbers moet je zeker hier naartoe komen! Het is niet altijd even makkelijk om rond te kijken met alle kleine en grotere stenen op je wandelpad, maar de uitzichtpunten zijn echt geweldig!
Na de wandeling hebben we geluncht en zijn we naar Uluru cultureel centrum gegaan om meer over Uluru te weten te komen. Een korte wandeling langs Uluru en daarna ons avondeten nuttigen op een uitzichtpunt waarbij we de zonsondergang zagen aan de andere kant dan Uluru, maar waarbij we de kleuren van Uluru elke 10 minuten zagen veranderen.
Met Adam had ik de afspraak dat als ik de afwas zou doen, ik een cider van hem zou krijgen en op zijn swag (dubbel zo dik dan de mijne) naast het kampvuur kon zitten, dus ik heb netjes de afwas die avond gedaan. Na de zonsondergang zijn we naar de nieuwe camping plaats voor die avond gegaan. We hadden douches en normale toiletten, wat een luxe zeg! Nadat iedereen gedoucht had zijn we met de groep naar een uitzichtpunt geweest om naar de sterren te kijken. Alle alcoholische drankjes werden genuttigd en sommige gingen al slapen. Tegen de tijd dat ik wilde slapen was er een groot orkest bezig met snurkende mensen! Slapen was onmogelijk! Samen met 3 andere jongens zijn we nog 2 uur langer wakker gebleven en hebben we echt gelachen. Leo uit Hongkong had een (voor hem) schokkende ervaring gehad toen hij was gaan douche en kon er nauwelijks over praten. Na 3 weken op een boerderij geweest te zijn was hij zo blij dat hij een warme douche kon nemen, maar die douche werd verstoord door vrouwelijke geluiden uit een andere douche. Hahaha hij was zo opgelucht dat hij het verteld had, want hij was echt in shock. We hebben bijna in onze broek geplast van het lachen, al helemaal om de manier waarop hij het vertelde haha.

Na het 'heftige' verhaal van onze vriend uit Hongkong zijn we toch gaan proberen om nog 4 uurtjes slaap te krijgen. Helaas is het bij mij maar 2 uurtjes geworden, maar om 4:15uur toen we uit onze swag moesten was ik toppie fit en dat ben ik ook de hele dag gebleven! Als eerste stond ontbijten bij de zonsopkomst bij Uluru op het programma. Daarna hebben we een wandeling gemaakt rondom Uluru. De wandeling was een beetje eentonig, het was beter geweest om deze wandeling rennend te doen maar niet iedereen had zo'n super renschoenen als ik hihi. Na 1,5 uur waren we met een groepje van 6 mensen als eerste bij de busstop, waar Adam op ons stond te wachten met lekkere stukjes sinaasappel, jammie! We hebben een uur en kwartier moeten wachten op de laatste 3 personen die aan kwamen lopen en daarna zijn we langzaam aan de terugreis begonnen. Een lange rit in de bus, waarbij iedereen op Adam, Lena en mij na lagen te slapen tot de eerste stop. We hebben lunch gehad en daarna doorgereden naar de camelfarm waar je een ritje op een kameel kon maken. Ik vind deze beesten niet zo aantrekkelijk, dus heb het ritje overgeslagen en mijn tijd doorgebracht bij de kangoeroes die verderop ook te zien waren. Eindelijk een rustig moment om ze op de foto te krijgen!! Ik had er al een aantal langs de weg gezien, maar die zijn moeilijk om op de foto te krijgen. Na de camelfarm was het niet lang meer in de bus zitten. Samen met Victoria, Friederike en Laura ben ik wat kleins te eten gaan halen. Om kwart over 7 werden we opgehaald om naar the rock bar te gaan waar we (op één persoon na) iedereen van de tour weer zagen, een hapje te eten en een aantal drankjes te doen. Rond half 11/11uur wilde iedereen gaan, omdat ze moe waren en een groot deel morgen weer de bus of vliegtuig naar de volgende bestemming had. Ik was nog niet moe en had mijn drankje nog, dus ben met Adam, een meisje van de receptie van mijn hostel en een vriend nog wat langer blijven zitten. Ik moet zeggen dat het ontzettend leuk is om op deze manier van iedereen afscheid te nemen na 3 dagen een van je beste momenten gedeeld te hebben.

De was doen was de belangrijkste taak die ik had vandaag. Na 4 dagen Cairns, het reizen in de bus en de Rock Tour had ik zo goed als geen schone kleren meer. Normaal neemt het niet zoveel tijd in beslag om de was te doen, maar als je een tissue in je broekzak laat zitten in de wasmachine ben je wel even bezig om alles uit te kloppen. Na deze wijze les was het de bedoeling om wat dingetjes op internet op te zoeken voor mijn reis, maar in plaats daarvan ben ik bij het meisje en de vriend gaan zitten en hebben wat gekletst. Na een half uur kwam Adam ook aan en hebben we in de bar bij het hostel gepoold. Super trots kan ik vertellen dat ik twee keer gewonnen heb, omdat hij beide keren de zwarte bal erin wist te spelen. Ik denk dat hij het met opzet deed, want hij had nog maar 1 bal over en ik een stuk of 5 maar het gaat erom dat ik kan zeggen dat ik gewonnen heb. Na het poolen hebben we een hapje gegeten en wat gedronken en daarna was het tijd voor hem om naar bed te gaan. Morgen start voor hem een nieuwe tour naar de outback. En na een kleine week zo goed als geen slaap gehad te hebben was ik ook echt blij toen ik mijn bed lag.

Een nutteloze dag in Alice Springs. Ik ben tot veel te laat in bed blijven liggen, maar had het wel echt nodig. Ik ben boodschappen gaan doen voor de komende 4 dagen en ben langs de winkeltjes gelopen, zodat ik het gevoel had dat ik nuttig bezig was maar ik was te lui om verder iets te ondernemen vandaag. Ik heb uitgebreid gebruik gemaakt van de gratis wifi vandaag en in de avond ook nog even met mama en papa op skype gezeten.

Het klinkt zometeen misschien weer als een nieuwe nutteloze dag, maar dat was het dit keer niet. Het is een welbewuste keuze geweest om vandaag aan het zwembad bij het hostel te liggen en bij te bruinen. Klinkt heel dramatisch voor jullie in Nederland, maar doordat ik de afgelopen 2 weken zo goed als niet in bikini in de zon ben geweest had ik het idee dat ik minder bruin aan het worden was. Dus vandaar dat ik een dagje bijbruinen gepland had. Het weer was perfect, 36graden. Geen lange broek, truien, laarzen en winterjas aan, gewoon lekker in de bikini met slippertjes de hostelkamer uitlopen. Ik kan hier best wel aan wennen hihi.
Samen met Stephanie, Nederlands meisje van mijn kamer die morgen naar de tour gaat, ben ik naar de avondmarkt geweest en naar het uitzichtpunt van Alice Springs om de zonsondergang te zien. De avondmarkt stelde niks voor, maar de zonsondergang was wel weer mooi om te zien. Een lokale inwoner heeft me nog uitleg gegeven over Alice Springs. Hij heeft me de rivier zonder water van Alice Springs gewezen. Als het hier regent (wat ik me bijna niet kan voorstellen) blijft het water voor korte tijd in de rivier, vaak komt het water niet eens tot in het stadje door de droogte van de grond.
Bij het uitzichtpunt kwam ik Max uit Duitsland tegen. Max heb ik leren kennen op Avatar @ Whitsundays en daarna ben ik hem tegengekomen op Magnetic Island. Super grappig hoe je sommige mensen elke keer weer opnieuw treft in een andere plaats, zonder dat van elkaar te weten. We hebben in de avond een drankje in de bar van Toddy's gedaan met Stephanie en 3 vrienden die hij hier had leren kennen.

Om 7:00 uur stond de bus richting Adelaide bij het hostel. Samen met een Duitse jongen waren we de eerste die opgehaald werden. De andere 10 mensen van de tour werden bij een ander hostel opgehaald. Veel van hen kenden elkaar al, omdat ze van Darwin naar Alice Springs gereisd hadden samen. De busreis duurde lang en ik heb zoveel als mogelijk proberen te slapen. Echt balen dat mijn mp3 speler elke keer na 4uur stopt want slapen met muziek in je oren gaat makkelijker en de groep was niet leuk genoeg om wakker te blijven en te kletsen met ze haha. Rond 5 uur zijn we in Cooper Pedy aangekomen. Cooper Pedy ziet eruit zoals ik me Alice Springs voorgesteld had. Je ziet zo goed als geen huizen, omdat het overgrote deel van de huizen ondergronds is. In de zomer kan het 40/50 graden worden in de schaduw en rond de 60 graden in de zon. Onder de grond is de temperatuur aangenaam, waardoor ze zowel in de zomer als 'winter' ondergronds kunnen wonen. We zijn rond 5uur naar de opalmijn geweest, waar we een rondleiding kregen en op het einde kon je een sieraad kopen met opal. We zijn rond 7 uur met de hele groep gaan eten en daarna had de tourguide geregeld dat we bij vrienden van hem naar de kangoeroes konden gaan kijken en eten konden geven. Daarna zijn we teruggegaan naar de accommodatie, ondergrondse slaapzaal, om vroeg ons bed in te duiken, want om 5uur moeten we klaarstaan om verder te reizen naar Adelaide.

De wekker stond bij iedereen om 4uur. In Cooper Pedy is de klok een uur vooruitgegaan, dus voor ons voelt dat als 3uur. Een van de meiden werd niet wakker van haar wekker. Nadat ik terugkwam van het tandenpoetsen heb ik haar maar wakker gemaakt, zodat ze op tijd zou zijn voor vertrek. Een Braziliaans meisje had de taak van mama gekregen voor Harry, waardoor zij om 4:15 uur al klaar moest staan om Harry op te halen en instructies te krijgen over de verzorging van Harry in de bus. Ze was erg egoïstisch en wilde Harry bijna niet loslaten. Als iemand een foto wilde maken met hem wist ze niet hoe snel te hem weer terug moest pakken. Ook duwde ze sommige weg als ze kleine Harry wilde knuffelen. Elke keer was Harry te moe volgens haar. Sommige wilde ook wel 1000 foto's maken en een jongen kroop met zijn camera bijna in de tas waar Harry in lag.
In Adelaide aangekomen zaten Dann en James al op me te wachten. We hebben een drankje gedaan in de stad en daarna op weg naar hun huis, maar niet voordat we een voorraad drank gekocht hadden haha. Bij hun thuis aangekomen bleek dat ik niet op de bank hoefde te slapen, maar dat ik mijn eigen kamertje had. Ook wel eens lekker na alle busreizen en mensen in je kamer die 's nachts andere dingen willen doen dan slapen! Het weer is een stuk minder warm dan in Alice Springs, waardoor we het eten van de bbq binnen opgegeten hebben. Na het eten kwamen een stuk of 7/8 vrienden langs, hebben we de nodige drankjes gehad en zijn we nog even naar een bar geweest. Er waren geen taxi's beschikbaar op het einde van de avond, waardoor we een dik half uur terug naar huis hebben gelopen.

Op zondag zijn James en ik aan het einde van de ochtend/begin van de middag naar Barossa Valley geweest, een gebied waar alleen maar wijngaarden zijn en waar je gratis wijn kan proeven joehoew!! Ik was van plan om een tour te boeken naar Barossa Valley ($80/90) maar dit ritje in de auto en het proeven kostte me helemaal niks :)! Ik had dus geluk dat James het leuk vindt om hierheen te gaan en mij gevraagd had om mee te gaan. De rode wijn heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het 2/3x geprobeerd, maar daarna ook niet meer. De voorkeur blijft toch echt bij de witte wijnen de rosé wijn, hoewel ze niet veel rosé wijn hadden om te proeven. Rond 5/half 6 zijn we de bar ingedoken waar Dann (halfdronken) op ons zat te wachten. Hij was de hele dag met vrienden gaan golfen, dus had al de nodige alcohol gehad. We hebben later op de avond nog vlees op de bbq gegooid en hebben samen met een vriend van hun die ook zou blijven slapen gegeten. De vriend van Dann en James was verslaafd aan Candy Crush en vroeg of ik dat ook speelde. Ik heb het spel op mijn Ipad en vroeg hem of hij me een level verder kon helpen. We hebben een 'beetje' vals gespeeld met de tijd, waardoor ik nu meer dan 10 dagen moet wachten voordat ik weer met de normale tijd hier in Australië verder kan spelen. Maaaaaaaar ik heb wel mijn vervelende level uitgespeeld, ofjeh niet ik.

Ik heb een beetje uitgeslapen en ben daarna naar Gawler gegaan met de trein. Ik heb op het (kleine) station overal gezocht naar een kaartautomaat, maar ik kon hem nergens vinden. Ik was dan ook blij dat er een vrouw aan kwam lopen en heb haar om hulp gevraagd. Het blijkt dat ik mijn kaartje op de kleinere stations gewoon in de trein kan kopen, was dat even spannend. Gelukkig was de vrouw ook nog zo aardig om me het juiste ticket eruit te halen, want ik wist echt niet wat ik moest kiezen. Of je nou één station verder gaat of helemaal tot het einde, alles is dezelfde prijs tussen 9:00uur en 15:00uur,daarna wordt het duurder.
In het begin van de avond zijn Dann, James en ik boodschappen gaan doen en daarna doorgereden (40min) naar het strand om daar te barbecuen en tegelijkertijd de zonsondergang te zien. Voor het eten hebben we nog even een snelle duik in de zee gemaakt en tijdens het eten hebben we ook nog genoten van een heerlijke cider. Ik ben nog geen dag nuchter geweest hier, maar goed ik ben tenslotte op vakantie hihi.

  • 27 November 2013 - 15:24

    Gertie:

    Hallo anouk leuk om weer van je te horen,ik had al gedacht dat je verschollen was en heb je moeder een äpp gestuurd .ze zij dat het moeilijk was met internet.Geniet er nog van de korte tijd die er nog over is.ik denk dat de tijd voor je zeer snel voorbij is gegaan .veel plezier en we wachten op het volgende verslag . groetjes ome Manfred en tante Gertie

  • 27 November 2013 - 16:38

    Illeke:

    Ha Noekie,
    Leuk dat je weer geschreven hebt. Je hebt alleen vergeten uit te leggen dat Harry een gewond kangoeroetje was (of heb ik daar overheen gelezen).
    Ik spreek je hopelijk gauw weer op Skype als je weer goed internet hebt. Vandaag is ome Marco jarig. Ik ga hem nu bellen.
    Veel liefs, dikke knuffel, ik mis je en tot op Skype.
    mam

  • 27 November 2013 - 17:11

    Bonnie:

    Hey Noukie,

    Leuk om weer eens een verhaal te lezen van je, ik zat er ook weer op te wachten.!!hahaha

    Kan me anders jouw wijze woorden nog herinneren dat je zei dat je niet aan de alcohol ging daar. hahahah en dan nu geen dag nuchter.!! hahahah

    Veel plezier en tot snel. xx

  • 27 November 2013 - 19:16

    Manon:

    Ik was ook even op zoek naar de uitleg over Harry, haha.
    Toevallig dat mam het zondag al verteld had...anders snapte ik het ook niet...
    Grappig om te lezen dan...... Harry in een tas, haha :)

    Veel plezier nog!
    Kus van jezus
    En een poot van Ayla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gawler

Backpacken in Australië

.

Recente Reisverslagen:

20 Februari 2014

Back in Sydney!

06 Februari 2014

Nog steeds in Melbourne!

27 Januari 2014

Nog meer Australian Open!! & Melbourne!

18 Januari 2014

Sydney & Australian Open!!

05 Januari 2014

Lovely Sydney!
Anouk

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 19681

Voorgaande reizen:

24 September 2013 - 23 Februari 2014

Backpacken in Australië

Landen bezocht: